Toimiala
Julkinen, yleishyödyllinen
Tavoitteet
Tehokas kommunikointi ja yhteistyö
Tietoisuuden lisääminen
Tuottavuuden parantaminen ja toiminnan tehostaminen
Verkkosivuston tehokkuuden mittaaminen
Yleisön osallistaminen
Haaste
WITNESS toimii yhtymäkohtana ihmisoikeuksien ja teknologian välillä, ja se auttaa miljoonia tavallisia kansalaisia eri puolilla maailmaa hyödyntämään verkossa jaettavaa videosisältöä, jotta he voivat tuoda faktoja valtaapitävien näkyville. Myös WITNESSin organisaatio tarvitsee toimiakseen teknologiaa. "Tekniikan avulla järjestö voi parantaa kampanjoiden näkyvyyttä ja vaikuttavuutta sekä varmistaa, että jokainen lahjoitus käytetään mahdollisimman tehokkaasti", kertoo Marianna Moneymaker, joka toimii WITNESSissä verkkokampanjoiden ja ‑tuotannon parissa.
20-vuotisen taipaleensa aikana WITNESS on tehnyt yhteistyötä yli 300 ihmisoikeusjärjestön kanssa yli 80 maassa, kouluttanut yli 3 000 ihmisoikeuksien puolustajaa, kehittänyt laajalti käytössä olevia videoiden luomista ja turvallisuutta koskevia koulutusmateriaaleja ja työkaluja, luonut ensimmäisen ihmisoikeusmedialle omistetun verkkoalustan (nimeltään HUB) ja käyttänyt videoita yli sadassa kampanjassa. Kaikissa tehtävissä on ollut omat haasteensa: päänvaivaa ovat aiheuttaneet esimerkiksi kansainvälisen viestinnän koordinointi ja optimaalisen sijainnin löytäminen HUBille.
Tarina
WITNESSin 30-henkinen tiimi on pieni mutta pippurinen, ja se käyttää työssään Google järjestöille ‑ohjelman maksuttomia työkaluja. WITNESS on pitänyt tuottavuutensa poikkeuksellisen korkealla tasolla jo vuosia Google Workspacen ansiosta. Osa työntekijöistä on tien päällä enemmän kuin toimistolla, joten Gmail ja Kalenteri auttavat heitä pysymään ajan tasalla ja koordinoimaan toimintaa. Google Docsin avulla voidaan työstää yhdessä kaikkea blogiviesteistä medialuetteloihin. Google Formsin avulla tiimi koostaa sisältöä tulevia projekteja varten tai kerää mielipiteitä kannattajilta.
Muiden tiedotushankkeidensa ohella WITNESS on luonut itselleen YouTube-kanavan, jolla on miljoonia näyttökertoja ja tuhansia tilaajia. Yhdessä kumppaninsa Storyfulin kanssa järjestö loi vielä uuden ihmisoikeuksille omistetun YouTube-kanavan, jolla on runsaasti sisältöä.
Järjestö on myös kasvattanut kampanjoidensa näkyvyyttä hakukonemarkkinoinnin avulla käyttämällä Ad Grantsia. Lisäksi Google Analytics on tarjonnut heille tietoja lahjoittajista ja verkkosivuston tehokkuudesta. Käyttäjät voivat nähdä hankkeiden, kuten vanhusten oikeuksia ajavan www.elderjustice.orgin, vaikutusalueen Google Mapsin avulla. Google+ ja Hangouts auttavat herättämään yleisössä keskustelua tietyistä aiheista. Järjestö aikookin juhlistaa 20-vuotispäiväänsä Hangouts-sarjan avulla.
"Google järjestöille on auttanut meitä luomaan vaikuttavaa sisältöä ja tehostamaan päivittäistä toimintaamme – täysin maksutta."
Matisse Bustos Hawkes, viestintä- ja yhteisötoimintojen varajohtaja
Vaikutus
Google järjestöille on tarjonnut WITNESSille myös mahdollisuuden kehittää suhteita muiden Alphabet-yhtiöiden kanssa. "Keskustelujemme ansiosta YouTube otti käyttöön muokatun sumennustoiminnon", WITNESSin viestintä- ja yhteisötoimintojen varajohtaja Matisse Bustos Hawkes toteaa. "Ominaisuuden avulla aktiivisesti ihmisoikeuksia puolustavat kansalaiset voivat sumentaa tiettyjä videoiden osia esimerkiksi piilottaakseen videolla esiintyvän ihmisen henkilöllisyyden, jotta he voivat jakaa tärkeitä tarinoita ihmisoikeusrikkomuksista."
WITNESS kannustaa aktiivisesti myös muita teknologia-alan yrityksiä seuraamaan YouTuben jalanjäljissä, sillä tällaiset ominaisuudet voivat auttaa suojelemaan henkensä kaupalla todistajaksi ryhtyviä ihmisiä.