Royal National Lifeboat Institution

RNLI (Royal National Lifeboat Institution) pelastaa merihätään joutuneita ihmisiä. Vuonna 1824 perustettu järjestö on saamiensa lahjoitusten avulla onnistunut säästämään ainakin 140 000 henkeä.

Toiminnan koko

Medium

Toimiala

Julkinen, yleishyödyllinen

Tavoitteet

Lahjoittajien löytäminen

Tietoisuuden lisääminen

Vapaaehtoisten rekrytointi, kouluttaminen ja osallistaminen

Tuote

Google Ad Grants

YouTuben Nonprofit-ohjelma

Kuvan lähde

Nigel Millard, RNLI

Sivusto

https://rnli.org/

Haaste

RNLI pelastaa keskimäärin 24 ihmistä tai eläintä päivässä. Sen Isossa-Britanniassa ja Irlannissa toimiva etsintä- ja pelastuspalvelu päivystää puhelimitse ympäri vuorokauden, minkä lisäksi järjestö tarjoaa kausiluonteista hengenpelastuspalvelua. RNLI tarvitsee toimintansa ylläpitämiseen lahjoituksia tukijoilta, minkä vuoksi sen saattaminen suuren yleisön tietoisuuteen on erittäin tärkeää.

Tarina

RNLI käyttää Googlen työkaluja tarjotakseen nykyisille tukijoilleen erinomaisen käyttökokemuksen – ja houkutellakseen uusia lahjoittajia.

Järjestö ylläpitää yli 230:tä pelastusveneasemaa Isossa-Britanniassa ja Irlannissa – ja jokaisessa veneessä on kamera, jolla pelastustoimet taltioidaan. Dramaattinen aineisto ladataan YouTubeen, jotta nykyiset tukijat näkevät, että heidän panoksellaan on merkitystä. Olipa kyse rajumyrskyn ravistelemasta troolarista tai omistajansa luokse litimärkänä palaavasta koiranpennusta, videomateriaali tutustuttaa myös nuoremman yleisön järjestön tekemään arvokkaaseen työhön. RNLI:n YouTube-kanava kerää keskimäärin 75 000 näyttökertaa kuukaudessa, ja sillä on noin 10 000 tilaajaa.

Vuodesta 2005 alkaen RNLI on hankkinut uusia lahjoittajia Google Ads ja Ad Grants avulla, ja näiden palvelujen ansiosta järjestö on voinut kohdistaa mainoksia oikeille tukijoille oikeaan aikaan. Kymmenen vuotta myöhemmin RNLI oli keskipisteenä BBC:n tuottamassa dokumentissa, ja järjestö hyödynsi tilaisuuden parantamalla näkyvyyttään Ad Grants avulla. Osuvan sisällön ja tehokkaan kohdistuksen ansiosta järjestö saavutti ennätyksellisen suuren määrän sivustovierailuja ja lahjoituksia.

RNLI on jo pitkään analysoinut verkkoliikennettä ja käyttäjien toimintaa Google Analyticsilla. Vuodesta 2014 alkaen näitä tilastotietoja on käytetty koko organisaatiota koskevan sisältöstrategian rakentamiseen. RNLI ei vain tarkastele raportteja – se myös toimii niiden pohjalta. Tietojen avulla järjestö varmistaa, että se tuottaa kohdeyleisöilleen sopivaa sisältöä ja että sivustot auttavat sen tarpeiden täyttämisessä.

"Googlen työkalut ovat auttaneet meitä löytämään uusia tapoja, joilla voimme parantaa järjestömme ja vapaaehtoistemme tekemän työn näkyvyyttä."

Nigel Saxon, sähköisten mediatoimintojen päällikkö, RNLI

Vaikutus

Google järjestöille ‑työkaluilla hankittavalla näkyvyydellä ja tuella on suuri merkitys järjestölle, joka saa 92 % rahoituksestaan lahjoituksina. Niiden avulla RNLI voi jatkaa elintärkeää pelastustyötä joka päivä.

Tutustu tapoihin, joilla muut organisaatiot käyttävät Google järjestöille ‑ohjelman työkaluja voidakseen vaikuttaa asioihin.