Tavoitteet
Lahjoittajien löytäminen
Tietoisuuden lisääminen
Yleisön osallistaminen
Kuvan lähde
Lähde: Direct Relief
Haaste
Jo useiden vuosien ajan Direct Relief on ollut Forbes-lehden listalla yksi harvoista järjestöistä, jotka rahoittavat toimintansa täysin lahjoitusvaroilla. Direct Relief pyrkii tekemään toiminnastaan mahdollisimman tehokasta, mutta sen täytyy ratkaista sama haaste kuin monien muidenkin järjestöjen: Miten saada ihmiset tietoiseksi järjestön toiminnasta? Miten täysin yksityisten lahjoitusten varassa toimiva kansalaisjärjestö voi kasvattaa saamiaan lahjoitussummia rajallisin resurssein? Miten se voi onnistua tehtävässään, kun sen budjetti on vain murto-osa muiden järjestöjen käyttämistä rahamääristä?
Tarina
Direct Reliefin ongelmiin ratkaisuja tarjoavat Google järjestöille ‑ohjelma ja sen maksuttomat Google-työkalut.
Järjestö hoitaa hakukonemarkkinointinsa Ad Grantsin kautta, seuraa lahjoittajien toimintaa sivustollaan Google Analyticsin avulla. Direct Reliefin ympäri maailmaa sijaitsevien hankkeiden alueita voi tarkastella Google Mapsin avulla. Brändätyn YouTube-kanavan tunteita herättävät ja informatiiviset videot tuovat järjestön sanoman lähelle ihmisiä ja laajentavat sen tunnettuutta.
"1. tammikuuta mennessä eli vuoden loppuun sijoittuvan vilkkaan lahjoituskauden päättyessä verkkolahjoitukset olivat lisääntyneet 44 % edellisvuoteen verrattuna, ja verkossa lahjoitettujen summien kokonaismäärä oli kasvanut 40 %."
Vaikutus
Direct Relief sai käyttöönsä Googlen maksuttoman tuotepaketin vuonna 2003, mikä johti kävijämäärän uskomattomaan 6 000 prosentin kasvuun ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Google kuitenkin näki organisaatiossa vielä enemmän potentiaalia ja jatkoi sivuston tehokkuuden optimointia yhdessä Direct Reliefin kanssa.
Uudistettu markkinointisuunnitelma koostui kahdeksasta maksullisen haun ja uudelleenmarkkinoinnin kampanjaluokasta sekä noin 150 uudesta tekstimainoksesta, jotka otettiin käyttöön joulukuun ensimmäisellä viikolla. 1. tammikuuta mennessä eli vuoden loppuun sijoittuvan vilkkaan lahjoituskauden päättyessä verkkolahjoitukset olivat lisääntyneet 44 % edellisvuoteen verrattuna, ja verkossa lahjoitettujen summien kokonaismäärä oli kasvanut 40 %.
Sivuston kokonaiskävijämäärä kasvoi 84 %. Uudelleenmarkkinointimainokset johtivat konversioiden 2 %:n kasvuun. Brändin maksullisten hakutermien (kyselyt, joihin sisältyy jokin muunnelma sanoista Direct Relief) konversioprosentti oli 26 %.
Tulevaisuudessa Direct Relief aikoo jatkaa Ad Grants-kampanjoidensa hiomista ja olla tiiviimmin yhteydessä yleisöönsä informatiivisten ja vaikuttavien YouTube-videoiden avulla.