Toimiala
Kansainvälinen, ulkopolitiikka
Tavoitteet
Yhteistyön tehostaminen
Järjestön tarinan kertominen
Tukijoiden tavoittaminen helpommin
Tukijoiden sitouttaminen
Kuvan lähde
Jana Asenbrennerova
Haaste
Joka vuosi miljoona lasta kuolee aliravitsemukseen1. Tämä kriisi on kuitenkin estettävissä ja hoidettavissa. Action Against Hunger tekee kaikkensa auttaakseen aliravittuja lapsia ennen kuin on liian myöhäistä. Järjestö saa kuitenkin vain vähän rahoitusta markkinointiin, viestintään ja digitaaliteknologiaan. Action Against Hunger haluaisi panostaa näihin alueisiin ja laajentaa toimintaansa, mutta sillä ei ole tarvittavia resursseja.
Viestintä on erittäin tärkeää eri puolilla maailmaa toimivalle järjestölle. Action Against Hunger käytti ennen monia viestintäkanavia, mikä oli haasteellista. Tiimit käyttivät viestintään eri kanavia, ja aina kun joku halusi puhua toisen tiimin jäsenelle, hänen täytyi ensin selvittää toisen käyttäjänimi ja lisätä hänet oikeassa viestisovelluksessa.
Action Against Hunger toimii joka päivä kellon ympäri pelastaakseen ihmishenkiä. Aiemmin palvelimien ylläpito oli jatkuva ongelma. Aiemmin järjestö oli vaarassa menettää kaikki tietonsa New Yorkiin iskeneen Sandy-hurrikaanin kaltaisissa katastrofeissa, joista seuraa sähkökatkoja.
Googlen työkalujen ansiosta nämä haasteet ovat historiaa, ja Action Against Hunger voi nyt keskittyä elintärkeään työhönsä.
Tarina
Action Against Hunger hoitaa aliravitsemusta innovatiivisella CMAM-menetelmällä (Community Management of Acute Malnutrition). Vanhemmat saavat mukaansa ravitsevaa, proteiini- ja kaloripitoista maapähkinätahnaa, jolla he voivat ravita lastaan kotona. Kun ruoka-apu annetaan tässä proteiinipatukkaa muistuttavassa muodossa, sitä ei tarvitse valmistaa ennen käyttöä tai säilyttää viileässä. Koska lasta voidaan hoitaa kotona, vanhempien ei tarvitse matkustaa pitkiä matkoja terveyskeskuksiin, vaan he voivat samalla huolehtia muiden perheenjäsenen terveydestä.
Action Against Hunger käyttää Googlen työkaluja apunaan taistelussa aliravitsemusta vastaan. Ad Grantsin ja YouTuben avulla Action Against Hunger voi kerätä enemmän varoja ohjelmiaan varten ja tavoittaa valtavan määrän uusia ihmisiä.
Action Against Hunger käyttää Ad Grantsia osana toimintasuunnitelmaansa katastrofitilanteissa. Esimerkiksi nälänhädän iskiessä Etelä-Sudaniin järjestö aktivoi heti aiheen hakusanoihin kohdistavia mainoksia, joilla kannustettiin ihmisiä antamaan elintärkeää apua. Kun ebola nousi otsikoihin, Action Against Hunger kohdisti Ad Grants ‑tiliään avainsanoihin, joilla ihmisten kiinnostus ja tiedonhaku voitiin muuntaa konkreettiseksi toiminnaksi. Käyttämällä Google Analyticsista saamaansa dataa järjestö voi edistää varainkeruuta ja käyttäjien sitouttamista. Ad Grantsin ansiosta järjestön saamat varat ovat lähes kaksinkertaistuneet edellisvuoteen verrattuna, ja tälle vuodelle ennustetaan vastaavaa kasvua.
Action Against Hungerin viestintä- ja yhteistyötavat ovat muuttuneet täysin järjestön siirryttyä Google Workspaceen vuonna 2013. Esimerkiksi Google Meet on nyt koko organisaation ainoa viestisovellus, jossa kaikki työntekijät kaikkialla maailmassa saavat hetkessä yhteyden toisiinsa. Nyt Lontoon-toimiston työntekijä voi nopeasti kysyä New Yorkin työtoverin kuulumiset pikaviestillä tai Google Meet ‑videopuhelussa. Gmail ja Google Drive ovat lisänneet tuottavuutta merkittävästi. Google Workspacesta on tullut organisaation selkäranka, joka tehostaa sen viestintää ja yhteistyötä eri puolilla maailmaa. Järjestön kannalta on olennaista, ettei dokumenteista liiku useita versioita, ja niitä voidaan muokata yhdessä reaaliajassa aikaeroista huolimatta.
"Viimeisen 20 vuoden aikana aliravittujen osuus maailman vähiten kehittyneiden alueiden väestöstä on lähes puolittunut. Tämä on hieno saavutus, joka on Googlen ja muiden organisaatioiden tuen ansiota. Olemme voineet kehittää toimintaamme nopeasti Google-yhteistyömme ansiosta. Kambodžassa toteutamme Googlen teknologian avulla kestäviä ratkaisuja aliravitsemuksen hoitamiseen. Yhdysvalloissa käytämme myös Google Ad Grantsia ja Google Analyticsia. Näillä työkaluilla saamme arvokasta tietoa verkkotoimintamme kehityksestä."
Andrea Tamburini, toimitusjohtaja, Action Against Hunger
Vaikutus
Viime vuonna Action Against Hungerin ravitsemusohjelmat tavoittivat 1,5 miljoonaa henkeä1. Viimeisen vuosikymmenen aikana hoitoa saavien lasten osuus akuutista vakavasta aliravitsemuksesta kärsivistä lapsista on kolminkertaistunut1. Ravitsemukseen panostaminen on erittäin kustannustehokas ja vaikuttava tapa auttaa. Uusien tutkimusten mukaan jokainen lapsen ravitsemukseen ensimmäisen tuhannen päivän aikana sijoitettu dollari tuottaa myöhemmin keskimäärin 16 dollarin edestä hyötyä2. Kun ravitsemukseen panostetaan, lapsille voidaan antaa terveen ja tuottavan elämän perusta osana maailmanlaajuisia pyrkimyksiä tukea kestävää kehitystä ja terveyttä.
Ad Grants toi järjestön sivustolle 158 000 kävijää viimeisen 12 kuukauden aikana ja auttoi heitä keräämään yli 66 000 USD. Yhden aliravitun lapsen hoitaminen maksaa vain 45 USD, joten 1 466 lasta on nyt saanut uuden mahdollisuuden.
Lisäksi YouTubesta Action Against Hungerin sivustolle siirtyneet käyttäjät lahjoittivat yli 20 000 USD. Näitä lahjoituksia seurattiin Google Analyticsin Verkkokaupan seurannalla. Google järjestöille ‑ohjelma on vapauttanut Action Against Hungerin monista resurssihaasteista, mikä auttaa heitä pelastamaan ihmishenkiä.
1. Lähde: https://www.actionagainsthunger.org/impact/nutrition
2. Lähde: https://www.actionagainsthunger.org/sites/default/files/publications/Action-Against-Hunger-2015-Annual-Report-web.pdf